Gastroleger, hvorfor sier dere nei?

Som de fleste vet, kjempet jeg en lang kamp for å få utført Fekal Transplantasjon. 

Men i ettertid har jeg fått en del etterspørsel hvordan dette fungerer. Og mange er frustrerte fordi gastrolegene sier at dette ikke vil fungere på dem. Fastlegene har ikke hørt om det, å noen får problemer med å få henvisning.

Jeg vet at gastrolegene ikke har lov å anbefale en behandling som ikke er godkjent i Norge.

Min gastrolege er en flink lege på alle måter. Men vi er uenige på dette området. Hva han tenker nå når det hadde så bra virkning vet jeg ikke. Men vet han er er glad for at det virket. Men flink er han som lege. Jeg må bare påpeke at det er på dette området vi er helt uenige. Som lege har jeg ingenting å utsette på den legen. 

Han hadde heller ingen tro på at dette ville fungere, å frarådet meg det. Jeg trodde ikke på han. Å gjorde det alikevel. 

Årsaken var jo at jeg var så dårlig. Ingenting hjalp. Medisinene ble jeg bare verre av.

Jeg leste meg opp på dette. Å når prosenten på å bli bra var større en ikke var det ingen tvil. 

Jeg fikk beskjed om at en viste ikke bivirkningene etter 20 år. Men jeg bryr meg fint lite om bivirkninger om 20 år. Jeg hadde ikke klart å levd så lenge så dårlig jeg var. Bivirkningene av imundempende er mye verre. 

Hadde jeg ikke gjort dette hadde jeg fortsatt ligget syk. Å mest sannsynlig vert uføretrygdet. Må vel være fint det tenker mangen..nei, det er mitt skrekksenario. Leve på uføretrygd resten av livet. Nei takk, ikke hvis det kan unngås. Ikke minst leve i omgangsykemodus resten av livet. Nei takk

Nei Fekal Transplantasjon virker ikke på alle. Det er en sjanse å ta. Men hva har vi å tape på å gi det et forsøk? Bortsett fra penger? 70 prosent av IBD blir bedre. 90 prosent av IBS.

Så hvorfor Gastroleger svartmaler dere dette? Ingen ønsker å være så syke. 

Når en pasient kommer å vil utføre dette går det faktisk an å si at dette er ikke godkjent behandling.Men at det er en liten mulighet for at det kan virke. Men ingen garanti…ikke svartmale det helt.

Jeg ble bedre. Mulig det ikke er varig. Men blir jeg syk igjen vil jeg utføre det igjen. Siden bakteriene kan dø, å dette er mye bedre å ta FMT en å gå på de harde medisinene. Problemet er at jeg er i en gruppe der vi ikke tjener så bra. Jeg jobber som hjelpepleier. Å vi har ikke råd eller mulighet til å spare opp penger. Så om jeg får råd om jeg blir syk igjen vet jeg ikke …..Nå har jeg vert frisk siden juli…2021

 Jeg håper virkelig dette blir offentlig godkjent behandling,slik at både fattig og rik har muligheten.. Der jeg går er ikke behandlingen dyr, men reisen. Andre steder er svindyre.Alle forskningsresultater viser jo at dette er en behandling som virker. Ikke bare på tarmsykdom. Men mange andre ting også.

Så gastroleger, min bønn til dere er å ikke være så blinde til denne behandlingen. Vær litt mer åpne. Husk at mange av deres pasienter er i en desperat vond situasjon, der de ønsker å komme seg ut av den smerten de lever i. 

Her er en poadcast fra LMF med intervju av meg som pasient først. Og en lege som driver med forskning på dette etterpå. Anbefaler å hørre. Legen forteller mye bra. 

https://open.spotify.com/episode/6KSdcRfNTcuLRFRtPERp3m

Flere artikler om dette kan dere finne på chronsmonsteret kampen for fekal transplantasjon på facebook

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg