Jeg var avhengig,kom meg ut av det.

 

Det finnes mange typer avhengighet. Noen Narkotika, noen alkohol, noen tv,noen tvspill ,mye mer.

Jeg var hekta på toalett. Brukte mye tid å krefter på å legge planer før jeg skulle ut, det måtte være toalett der jeg skulle, ellers kunne jeg ikke bli med. Skulle jeg på ferie kunne jeg ikke bli med om det ikke fantes toalett. 

Jeg var så avheng av det, at det ødla mye av mitt liv. Lange turer som jeg elsker, lengre opphold ute, jobbsammenheng, rutene måte altid planlegges. Også dagen før jeg skulle noe måtte jeg stå opp mye tidligere,fordi jeg måtte planlegge å gå på do. Å helst ikke spise så mye, for da kunne det hende jeg ikke kunne gå ut.

Nå har jeg kommet meg ut av den avhengigheten. Jeg slipper å tenke på do hele tiden. Jeg slipper å planlegge hvor det finnes toalett. Jeg kan avtale tidspunkter til avtaler, uten å måtte tenke på at jeg må mye tidligere opp, fordi jeg må så mye på do. Jeg kan til og med si ja til et kakestykke, uten at jeg trenger å tenke på do.

Slik er det med folk med TARMSYKDOM 

IRRITABEL TARM: Mye luft, og mage problemer. 

UC og Mobrus chrons 

Disse to sykdommene er smertefulle. Ligner på hverandre. Mye likt Irritabel tarm. Men vi med IBD har kvalme ,oppkast,blodig avføring, dvs av og til er dotrangen bare blod. Eller slim. Dobesøk opp mot 30 ganger i døgnet. Noen mer eller mindre. Ubeskrivelige smerter og kvalme. Utmattelse. Å masse bivirkninger av medisiner og smertestillende. Å mye mer.

Jeg er ikke avhengig av do lengre. Jeg er bare glad. Jeg har fått livet tilbake. Jeg er ute av avhengigheten. Av gammel vane planlegger jeg at jeg må ha do hele tiden. Men så kommer jeg på. Nei, jeg trenger ikke tenke slik lengre. Kjenner enn lettelse. Føler meg heldig. Får også litt dårlig samvittighet ovenfor dem som aldri kan kjenne følelsen av å bli frisk igjen. Jeg ønsker alle skal få kjenne den følelsen.Jeg sliter med lungene, etter alle medisinene,som gav meg lungebetendelser.  

Hadde jeg tatt denne behandlingen for 2 år siden hadde lungene ikke vert slik.  Men lungene er ikke vonde.Bare litt hoste og tungpust. Det kan leves med. Stumpe røyken er under arbeid.Har ikke sjekket opp lungene. Orker ikke mer leger og styr. 

Men energien er påvei opp. Jeg klarer jobben min. Jeg har oppnådd alt jeg kjempet for.

Fekal transplantasjon var min reddning ut av do avhengigheten. 

Kampen for at andre med min sykdom skal få samme behandling er ikke over. For hver person som kommer seg ut av det er en seier. 

Så alle som styrer her i landet,politikere, helsenorge,leger gastroleger og forskere. Please hør på legene som utfører fekal transplantasjon, å har utført det på flere IBD pasienter. Det ryktes at det har hatt virkning på ME og andre sykdommer også.Se på statistikken demmes. Det er for dyrt for oss vanlige å ta denne transplantasjonen privat. Vi må reise langt. Noe som er vanskelig med vår sykdom. Dere kan redde mangen fra å bli uføre, å leve på farlige medisiner, vi med chrons kan utvikle kreft…det kan også unngås. Liv kan reddes for dem som ikke orker å leve i smertene.

Behandlingen er kun fekal transplantasjon. Frisk avføring,nom er nøye scannet, legges i et klyster, sprøytes opp i tarmen, bakterier vi mangler i tarmen blir tilsatt, og en får normalfloraen tilbake, å vi blir bedre.  Mulig vi må gjøre dette flere ganger,og en gang i året, men det er verdt det. Mye bedre en å leve i helvete, å ver avhengig av do, å miste alt en har i livet. Bli ufør…gå sykemeldt…

Virker på 7 av 10 med IBD

virker på 9 av 10 med IBS

Jeg ble frisk,måtte betale selv, fikk god hjelp av snille private mennesker som ble med å spleiset. 

Vil det offentlige gi flere samme mulighet?

Vil dere ha folk ufør,sykemeldte eller ut i arbeid?

Vil dere ikke gi folk med tarmsykdom denne enkle måten å bli frisk på,hvertfal sjansen ?

Hvor dyrt er litt avføring som medisin?

Ps ikke prøv dette hjemme. Det er livsfarlig. 

Hører mye om korona,og psykiske lidelser

Men lite om andre sykdommer som en kan bli bra fra. Som Chrons der mange blir psykisk syke av selve sykdommen. 

Ikke alle blir bra med fekal transplantasjon.  Men forsøket er så verdt det. Jeg blir så lei meg at dette ikke blir tatt på alvor. Å at ikke flere får oppleve samme følelsen. Uten at de må tømme lommeboka. De fleste som er syke har ikke mer penger en å holde seg i live.

Når det gjelder min historie, å folk som var der da jeg var syk, rister de bare på hodet, nå når de ser de enorme endringene. De blir bare sinte på systemet i Norge. Fra seng til full jobb på få uker….å så skal en ikke få det offentlig, å ha en kamp for å i det hele tatt få behandlingen. Jeg skulle ønske jeg kunne få bestemme hva mine skattepenger gikk til. Hvertfall ikke julebordet til politikerene, eller nyttårsraketter til millioner….eller lunsjen til de som styrer….

Nå gleder jeg meg bare til korona er over, å jeg kan bli med venner ut å spise, uten å si nei,for jeg må bli på do om jeg spiser….

De små ting som andre tar som en selvfølge.

Som mine beste i livet sier, en vet ikke hva det er å være ordentelig sjuk og avhengig,uansett hva det er, før en har prøvd det selv….

Følg meg gjerne på fb i gruppen chronsmonsteret.  Eller les mine tidligere innelegg for min kamp for å bli frisk.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg