Norges prioriteringer for syke

Følg meg gjerne på chronsmonsteret på fb

https://www.spleis.no/project/110513

Siste dagene har noen mennesker med samme diagnoser som meg tatt kontakt å lurt litt på dette rundt fecktal transplantasjon, mot chrons og irritabel tarm. Og hvorfor Norge ikke utfører det.

Jeg synes det er supert at folk spør, og at det blir satt søkelys på det. Og jeg vil i dette innlegget forklare mer hva det går ut på,og hvordan en fecktal transplantasjon kan hjelpe.

Jeg har også snakket med en person som vurderer å flytte ut fra landet,fordi en får bedre behandling i utlandet. Dette er snakk om beinmargs transplantasjon.  Jeg viste ikke at dette kunne hjelpe mot chrons.  Men skal sjekke mer opp i det.

Da jeg fikk vite om fekctal transplantasjon , snakket jeg med en dyrlege. Han snakket om dyr med tarmproblemer og forskning som hadde blitt gjort med å føre inn avføring fra friske dyr til syke dyr. Og hvilke gode resultater det hadde blitt. Også på mennesker. Han hadde vert i utlandet på flere kurser.

Jeg ble veldig nyskjerrig på dette, både fordi jeg jobber i helsevesenet selv og er veldig interessert i nye oppdagelser, og fordi jeg har tarmsykdom selv. OBS har du chrons å spør gastrolegen ,din vil legen mest sannsynlig si at det ikke virker på chrons, da må du igjen spørre hvordan han vet at det ikke fungerer, for det vet han nemelig ikke.

Jeg begynte å lese litt, men fant svært lite.

Men så da jeg ble veldig syk, begynte jeg å lete mer. Da fant jeg en masse artikler og venner fant forskning som viste meget gode resultater i utlandet. Der mesteparten ble friske, og ikke minst at det er fast prossedyre i enkelte land. Russland har 75 prosent bedring. Tyskland har har 90 prosent bedring og privatsykehuset som utfører dette i Norge har 2 av 3 merket bedring. Jo å dette er på pasienter med chrons.

Nå vet ikke jeg om dette gjelder de som har kommet så langt at de har fått arrvev og stomi dessverre. Jeg har enda ingen arrvev.

Norge nekter i det offentlige å utføre dette på Chrons pasienter. Det blir kun utført for de med Irritabel tarm. Og for de med Irritabel tarm er det enda ikke fast prossedyre, da det er i forskningstadiet. Jeg får ikke bli med på forskningen da jeg har chrons i tillegg til irritabel tarm.

En fekctal transplantasjon er at en fører frisk avføring fra en frisk person inn i en syk tarm.

Den friske avføringen vil gi den syke tarmen de gode bakteriene, som igjen vil hjelpe med å få stabilisert normalfloran i tarmen, som er tarmens imunforsvar og holder tarmen frisk.

For oss med tarmsykdom som chrons er denne normalfloraen i ubalanse og angriper tarmen,slik at det blir betendelse og sår. 

Så med andre ord så vil en slik transplantasjon sette tarmen igang på nytt. Det tar ca 2 mndr før tarmen normaliseres etter transplantasjonen. Den første tiden vil de fleste merke forrverring men bedring etter 1 ukes tid.

Noen må ha denne behandlingen flere ganger.

Noen trenger bare en gang. Noen virker det ikke på. Men de fleste blir friske.

Avføring er heller ingen dyr medisin..

Men det offentlige i Norge nekter å utføre dette. De begrunner det med at det ikke er nok forskning på det i Norge og vet ikke om bivirkningene etter 20 år. De velger heller at vi som sliter med dette skal heller gå over på AAP gå personlig konkurs og over på uføretrygd. Medisinere oss på medisiner som gir bivirkninger og nedsatt imunforsvar som igjen gir oss tillegsykdommer…og mulig en tidlig død..et liv i smerte infeksjoner og må leve med en do på slep.

Igjen vil dette koste staten mer en at de gir det en sjanse ,og vi vil kunne gå tilbake i jobb, uten mer medisiner sykemeldinger. Og de vil spare millioner på at vi ikke blir satt over på AAP eller uføre..skjønner ikke logikken…det er en helt ufarlig transplantasjon…

Hvorfor kan de ikke hente forskning fra utlandet?

Jeg selv er så heldig at jeg står på venteliste på et privatsykehus. Men veien dit har vert lang. Og før jeg fant ut at det var et privatsykehus i Norge som utførte dette, var jeg på vei for å få plass på et sykehus i Tyskland,der en tysk lege og vennepar av min samboer prøvde å hjelpe..

Så kjære Norge helsevesen politikere stat regjering. Hva er galt med systemet deres?

Jeg har heller ikke råd til denne transplantasjonen som er meget dyr på et privatsykehus.

Har måttet starte en spleis for å klare å få gjennomført dette. Å verdigheten min for det er ikke stor. Det er flaut rett å slett. Men desperasjonen for å bli frisk når en vet at sjansene for å bli frisk er 90 prosent. Hva gjør en ikke da?

Kan du hjelpe meg på veien videre slik at jeg får denne transplantasjonen? Vise at det forhåpentligvis virker, slik at det offentlige åpner øynene og at andre med samme lidelse også kan få hjelp? Del gjerne innlegget,slik at dette får et søkelys, da det er veldig mange i Norge som har tarmproblemer…

Her er min spleis mot forhåpentligvis et friskt liv

https://www.spleis.no/project/110513

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg